Értékek a marketingben…

 „Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–

Hogyan ad hozzáadott értéket a marketing egy terméknek vagy szolgáltatásnak?

Mindannyian tudjuk, hogy marketinget alkalmaznunk kell, de néha megkérdőjelezzük annak értékét. Amikor keményen megkeresett készpénzt költünk, meg kell értenünk, hogy a marketing miként adhat hozzáadott értéket termékeinkhez és szolgáltatásainkhoz.

Egyrészt a marketing segíti a prioritások előtérbe kerülését. A marketing inkább az érzelmekre hat, mint magára az árucikkre. Azoknak az embereknek, akik látják a marketingedet, meg kell érteniük, hogy mit kínálsz és miért hasznos ez a termék nekik.

Továbbá, a hatékony marketing, pozíciót biztosít a piacon, és megkülönböztet a versenytársaktól. Amennyiben értéket adunk hozzá, akkor meghatározza a különbségeket a piacon lévő hasonló termékektől és megmutatja, hogy az ügyfelek miért nem kaphatják meg ugyanazt másoktól.

Másrészről, a marketing elősegítheti a hozzáadott értéket azáltal, hogy olyan márkát fejleszt ki, amelynek üzenetét és képeit az egész marketing során átfuttatja. A stabil márka növeli a bizalmat, és idővel ábrázolja mindazt, amelyet a vállalat képvisel.

Mindemellett, a társadalmi bizonyíték az, hogy amikor az emberek azt feltételezik, hogy mások vásárolnak terméket vagy szolgáltatást, akkor ők is ugyanazt vásárolják. Az olyan marketing, amely magában foglalja a múltbeli vásárlók véleményét, amelyek boldogabbak, egészségesebbek vagy sikeresebbek, mivel a termék használata társadalmi bizonyítékot jelent az Ön kínálatában.

A jó marketing segít a szövetségek kialakításában a kiegészítő vállalkozásokkal, valamint a meglévő ügyfelekkel fennálló kapcsolatok fejlesztését és megerősítését. Az egyéb értékes termékekkel fennálló szoros kapcsolatok értékesebbé teszik az Ön termékét is.

Miért a személyes értékek a kulcsa a nagyszerű marketing kampánynak?

Steve Jobs 1997-ben hat szóval magyarázta meg a marketing egyik legfontosabb elvét: „Számomra a marketing az értékekről szól.” Ezután leírja, hogy a legikonikusabb és legsikeresebb márkák miként viselkednek az ügyfél személyes értékeivel. Ezt az alapelvet érdemes kibővíteni.

Mindannyian olyan értékek halmaza alatt élünk, amelyek fontosak (vagy nem fontosak) számunkra. Egyesek értékelik a szórakozást és a kaland keresését (hedonizmus). Néhány érték befolyással van az alárendelt felett (hatalom). Mégis, mások értékelik az emberek segítését és a világ jobb helyének kialakítását (jótékonyság). Az értékek olyan hiedelmek és célok, amelyek meghaladják az adott helyzeteket a viselkedés motiválása érdekében. Fontos annak megértése, hogy a fogyasztók milyen értéket képviselnek, ugyanúgy, mint a személyiségjegyek és más egyéni különbségek, az értékek számos vevői tapasztalat és marketingművelet során erős prediktív képességet mutattak. Az eredmények azt is kimutatták, hogy megjósolják a különféle vásárlási magatartásokat, az új napszemüveg-választástól környezetbarát vagy bio termékek vásárlásáig .

A különféle értékkonstrukciók (pl. Hedonizmus, hatalom, jótékonyság) megértésével a marketingszakemberek különféle alkalmazásokban használják prediktív erejüket. Néhány évvel ezelőtt a Nike a 2014. évi világbajnokság előtt egy „Kampányozzon mindent” elnevezésű reklámkampányt tett közzé. A 60 másodperces helyszín rávilágít a hatalmas nyomás alatt lévő, ámbár kiváló focistákra, akik az országuk a világszínvonalú képviseletével szembesülnek. A hirdetés hangulata komor és intenzív, egy koponyával és keresztcsonttal díszített logóval zárul. Úgy tűnik, hogy a kampány összhangban áll a stimuláció, az önirányítás, az eredmény és az erő értékével. Akár intuitív, akár szisztematikusan, a Nike vezetői úgy gondolják, hogy ezek az értékek igazítják vagy rezonálnak kulcsfontosságú ügyfeleikkel, és így motiválják őket a márkához való kapcsolódásra és további termékek vásárlására.

Dél-Alföld vidéki, elsősorban hátrányos helyzetű területeinek (kis) vállalkozásaira, önálló emberi erőforrásaira, helyi önkormányzatokra és civil szervezetekre kívánjuk fókuszálni a kialakított marketingszolgáltatási csomagot.

A vidéki, kevésbé kedvező helyzetű térségek ötletgazdag vállalkozásainak is korszerű marketingismeretekre van szükségük, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat megfelelő nagyságú vevőkörhöz eljuttathassák. Fejlődőbb térségekhez hasonló evidens viszonyrendszereket itt ki kell építeni, fel kell kutatni a lehetséges partnereket. Sok esetben ezen reális igényt maguk a vállalkozások is nehezen ismerik fel, illetve, ha fel is ismerik, a marketingismeretek megszerzését bonyolult feladatnak tartják, idegenkednek tőle vagy szűkös forrásaikból nem áldoznak erre a területre a megtérülés feltételezett hiánya miatt. A vállalkozások így nem tudnak a meglévő helyzetükből, lehetőségeikből kitörni és ezt logikusan alá is tudják támasztani tudás- és forráshiányra hivatkozva.

A projekt abban kíván segíteni, hogy elérhető árfekvés mellett olyan differenciált tudásanyagot biztosítson, amelyben mind az üzleti ismeretek és az iskolázottság alacsonyabb szintjén lévők, mind a marketinget valamilyen szinten már gyakorlók új képességekhez jussanak. A projektet alkotó oktatási és médiaszolgáltatás révén a vállalkozások pszichés és kognitív képességeinek megfelelő módszertannal fejleszthetik a saját marketingképességeiket, illetve egy idő után akár saját lábra is állhatnak.

—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program

(X)