A reklám szükségessége a kisvállalkozások működésében

 „Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–


Amikor hallja a reklám szót akkor, mi jut eszébe?

Gondol-e a kedvenc webhelyén található hirdetésekre? Sport reklámokra? Mi a helyzet, az autópálya óriásplakátokkal vagy a metróállomásokon lévő plakátokkal?

Noha többségünknek nagyon jó elképzelése van arról, hogy néz ki a reklám, egy kicsit nehezebb megfogalmazni, hogy pontosan mit is jelent, és hogyan kell jól csinálni.

A nyomdától a felbukkanó hirdetésekig, a reklám idővel minden bizonnyal megváltozott. Ennek ellenére a reklám iránti igény nem változott, és sem a technikák, sem a bevált gyakorlatok nem teszik lehetővé a minőségi reklámozást. A reklámok világával ismerkedünk cikkünkben.

A reklámozás üzeneteket hoz létre, hogy meggyőzze és motiváljon valakit cselekvésre. A jó reklámot úgy tervezték, hogy rendkívül befolyásos, emlékezetes és időnként kockázatos legyen. Áttör a mindennapi élet zajain, zavarja a néző figyelmét és megköveteli a figyelmét.

Legyen szó akár hirdetőtábláról, akár étteremmenü hátuljáról, a reklám különféle módon működhet egy vállalat számára. Íme, néhány példa, először is a márka ismertségének növelése, továbbá potenciális ügyfelek vonzása vállalkozásához, szintén fontos az új és a meglévő termékek értékesítésének ösztönzése. Új termék vagy szolgáltatás bemutatása a piacon, továbbá a termék megkülönböztetése a versenytársakétól.

A reklám különféle módon is végrehajtható. A rádió reklámok, óriásplakátok, márkás pólók és a közösségi média támogatói mind hirdetésnek számítanak. Itt állnak a különböző formátumok és csatornák, amelyeket a hirdetők évek óta használnak: nyomtatott reklám és poszterek, újságok és folyóiratok, kültéri hirdetések és hirdetőtáblák, tömegközlekedési hirdetések, tv-műsorok és események szponzorálása, rádió, szponzorált webtartalom, tv reklámok, online előugró ablakok és keresőmotorok hirdetései, közösségi médiahirdetések.

A reklám szerteágazó, így az alábbiakban bemutatjuk, hogyan lehet hirdetni ezeken a médiumokon.

A reklám és a marketing kapcsolata, abban rejlik, hogy a marketing egy képet ad arról, hogy egy vállalat miként tervezi felhívni a márkája ismertségére a figyelmet és miként győzi meg az ügyfeleket a vásárlásról, míg a reklámozás meggyőző üzeneteket hoz létre ezen átfogó célok elérésére. A reklám a marketing részhalmaza, amely a közönséggel folytatott kommunikáció segítője.

A marketing számos különféle csatornát magában foglal, mint például a közösségi média, az e-mail marketing, a közönség kapcsolatok és a fizetett reklám.

Alternatív megoldásként a reklám csak a marketing egyik része.

A társaság átfogó marketingstratégiája általában tartalmaz egy hirdetési tervet. A reklám a meggyőző üzenetek létrehozásának és közzétételének konkrét folyamatát célozza meg, hogy az ügyfelek cselekedjenek.

A reklám rövid története

A reklám az üzleti élet egyik legrégebbi szegmense, kivéve a valutát és a kereskedelmet. Miután felmerültek a termékek és szolgáltatások, meg kellett ismertetni őket.

A legrégebbi megerősített hirdetés Kr. E. 3000-ből származik. Technikailag az ókori Egyiptomból származó nyomtatott hirdetés volt, amely elősegítette egy menekült rabszolga elfogását. Mellesleg, a hirdetésben megemlítették a rabszolga tulajdonos üzletét is, egy szőnyegüzletet. A rabszolgát soha nem fogták el, de a szőnyegtulajdonos felfedezett egy vadonatúj módszert a forgalom bevonzására, a reklámot.

A hirdetési világban a dolgok gyorsan változnak.

A történelem azt tanítja nekünk, hogy a reklám folyamatosan változó koncepció, csakúgy, mint a vásárlási szokások, valamint az, hogy a fogyasztók hogyan és hol töltik az idejüket. Míg majdnem 140 évvel ezelőtt a képeslapok voltak a reklám legújabb formája, a márkák ma chatbotokat építenek a Facebook Messenger számára, és a mesterséges intelligenciát integrálnak marketing- és értékesítési platformjaikba.

Dél-Alföld vidéki, elsősorban hátrányos helyzetű területeinek (kis) vállalkozásaira, önálló emberi erőforrásaira, helyi önkormányzatokra és civil szervezetekre kívánjuk fókuszálni a kialakított marketingszolgáltatási csomagot.

A vidéki, kevésbé kedvező helyzetű térségek ötletgazdag vállalkozásainak is korszerű marketingismeretekre van szükségük, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat megfelelő nagyságú vevőkörhöz eljuttathassák. Fejlődőbb térségekhez hasonló evidens viszonyrendszereket itt ki kell építeni, fel kell kutatni a lehetséges partnereket. Sok esetben ezen reális igényt maguk a vállalkozások is nehezen ismerik fel, illetve, ha fel is ismerik, a marketingismeretek megszerzését bonyolult feladatnak tartják, idegenkednek tőle vagy szűkös forrásaikból nem áldoznak erre a területre a megtérülés feltételezett hiánya miatt. A vállalkozások így nem tudnak a meglévő helyzetükből, lehetőségeikből kitörni és ezt logikusan alá is tudják támasztani tudás- és forráshiányra hivatkozva.

A projekt abban kíván segíteni, hogy elérhető árfekvés mellett olyan differenciált tudásanyagot biztosítson, amelyben mind az üzleti ismeretek és az iskolázottság alacsonyabb szintjén lévők, mind a marketinget valamilyen szinten már gyakorlók új képességekhez jussanak. A projektet alkotó oktatási és médiaszolgáltatás révén a vállalkozások pszichés és kognitív képességeinek megfelelő módszertannal fejleszthetik a saját marketingképességeiket, illetve egy idő után akár saját lábra is állhatnak.

—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program

(X)