Vállalkozói kapcsolatok építése

 „Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–

Amennyiben sikeres vállalkozást kíván építeni, akkor a kapcsolatok kiépítésére kell összpontosítania, azon belül is, a három fő célközönségre. Elsősorban az ügyfelekre, másrészt a befolyásolókra, továbbá a versenytársakra.

Azt gondolhatja, hogy ez nyilvánvaló. Természetes, hogy kapcsolatokat épít az ügyfelekkel. Jóllehet, könnyebb mondani, mint megtenni. A kapcsolatok közül az ügyfelekkel való kapcsolattartás a legfontosabb és egyben a legnehezebb is. Ennek az az oka, hogy az ügyfelek tudják, mikor hiteles egy vállalkozás és az általa kínált termék vagy szolgáltatás. Az ügyfelek azonban nem csupán egyszeri vásárlást akarnak, hanem hosszú távú kapcsolatot kívánnak kiépíteni egy márkával.

Ez azt jelenti, hogy stratégiájának kétirányúnak kell lennie, egyrészt hallgassa meg és értse meg ügyfeleit, majd adja meg nekik, amit akarnak. Mielőtt bármilyen marketing programot vagy kampányt megkezdene, fel kell kutatni a célközönséget. Kinek vagyok marketing? Mit akarnak ezek az emberek? Ezeknek az egyszerű kérdéseknek a feltevése lehetővé teszi, hogy jobban megértse ügyfeleit és azok igényeit, valamint azt, hogy a vállalkozása miként képes kielégíteni ezeket az igényeket.

Fontos annak ellenőrzése is, hogy ügyfelei, különlegesnek és elismertnek érezzék magukat. Ehhez személyre szabhatja az e-maileit, különleges ajándékokat küldhet a kulcsfontosságú ügyfeleknek, és személyesen felkeresheti az elégedetlen ügyfeleket. Ezeknek a módszereknek köszönhetően bizalmas kapcsolatot alakíthat ki klienseivel.

 A befolyásolók igazodni fognak önhöz, ugyanis minden iparágban léteznek olyanok, akik mozgatják a szálakat. Amennyiben márkáját a befolyásolóval össze tudja hangolni, jelentős előnyökhöz juthat. Fontos a közvetlen kapcsolat az ügyfelekkel, de nem ez az egyetlen módja annak, hogy megismerje őket. Időnként egy harmadik fél értékes partner lehet az ügyfelekkel való kapcsolatépítésben, ugyanakkor először a kapcsolatot ki kell építenie velük.

Az elmúlt néhány évben kapcsolatba léptem a saját területükön működő marketingszakemberekkel. E-mailen keresztül kapcsolatot létesítettem ezekkel az emberekkel. Kezdetben nem említettem nekik, hogy segítséget kérnék bizonyos témákban, hanem azt kérdeztem tőlük, hogy mit segíthetek nekik. Ugyanakkor a befolyásolóval való kapcsolatoknak kölcsönösen előnyösnek kell lenniük. Hogyan segítenek egymásnak? Az iparág befolyásos szereplőivel amennyiben kialakít egy kapcsolatot, létrehozhatnak egy közös felületet ahol információkat tudnak megosztani egymással. Amennyiben működik ez a fajta tartalommegosztás, úgy akár egymásra hivatkozva kerülhetnek ki remek ötletek, vagy akár márkahivatkozások. Ezeket a hivatkozásokat észreveszik az ügyfelei. Ugyanis a befolyásolók már elismert hírnevet szereztek az iparban, így az ügyfelek bíznak véleményükben. Amennyiben a befolyásolók a piacon javasolják márkáját, akkor elhiheti, hogy ügyfelei meghallgatják őket.

Akkor a versenyzők barátok lesznek. Az állítás nem teljesen helytálló. Hiszen, ahelyett, hogy versenytársaira úgy tekintene, mint akiket el kell pusztítani, gondoljon rájuk úgy, mint értékes erőforrásokra. Mindkettő ugyanazt a közönséget célozza, tehát rendszeres információcserével többet megtudhat arról, hogy vállalkozása számára mik a legmegfelelőbb marketing eszközök.

Ráadásul, amennyiben jól mozgatja a szálakat, akkor a piac megmutatja, hogy vállalkozása integritással rendelkezik. Azok a vállalatok ugyanis, amelyek arra koncentrálnak, hogy a versenytársakat ellehetetlenítsék, figyelmüket nem az előnyökre irányítják, hanem a versengésre. Noha az ügyfelek nem akarják hallani, milyen szörnyűek a versenytársak. Arra kíváncsiak, hogy az adott márka miért jó.

Abban az esetben, ha ügyfeleire és azok igényeire koncentrál, akkor kiváló és megbízható kapcsolatokat építhet ki velük.

Dél-Alföld vidéki, elsősorban hátrányos helyzetű területeinek (kis) vállalkozásaira, önálló emberi erőforrásaira, helyi önkormányzatokra és civil szervezetekre kívánjuk fókuszálni a kialakított marketingszolgáltatási csomagot.

A vidéki, kevésbé kedvező helyzetű térségek ötletgazdag vállalkozásainak is korszerű marketingismeretekre van szükségük, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat megfelelő nagyságú vevőkörhöz eljuttathassák. Fejlődőbb térségekhez hasonló evidens viszonyrendszereket itt ki kell építeni, fel kell kutatni a lehetséges partnereket. Sok esetben ezen reális igényt maguk a vállalkozások is nehezen ismerik fel, illetve, ha fel is ismerik, a marketingismeretek megszerzését bonyolult feladatnak tartják, idegenkednek tőle vagy szűkös forrásaikból nem áldoznak erre a területre a megtérülés feltételezett hiánya miatt. A vállalkozások így nem tudnak a meglévő helyzetükből, lehetőségeikből kitörni és ezt logikusan alá is tudják támasztani tudás- és forráshiányra hivatkozva.

A projekt abban kíván segíteni, hogy elérhető árfekvés mellett olyan differenciált tudásanyagot biztosítson, amelyben mind az üzleti ismeretek és az iskolázottság alacsonyabb szintjén lévők, mind a marketinget valamilyen szinten már gyakorlók új képességekhez jussanak. A projektet alkotó oktatási és médiaszolgáltatás révén a vállalkozások pszichés és kognitív képességeinek megfelelő módszertannal fejleszthetik a saját marketingképességeiket, illetve egy idő után akár saját lábra is állhatnak.

—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program

(X)